Tej modyfikacji nie polecam nikomu, kto chce pozostać w zgodzie z przepisami.
Reflektory samochodowe muszą spełniać wymogi homologacji, która jest fabrycznie naniesiona na kloszu. Homologacja ta określa grupę krajów, w których została dopuszczona do ruchu publicznego, ponadto ściśle określa jaki typ źródeł światła musi zostać użyty by spełnione zostały warunki tej homologacji.
Powyższa modyfikacja może być przyczyną utraty dowodu rejestracyjnego!
Niemniej jednak od kilku lat jeździłem z takim rozwiązaniem i jak dotychczas nikt mi nie zrobił z tego tytułu problemów.
Jeśli jednak zdecydujemy się na takie rozwiązanie to co uzyskujemy w zamian?
Żarówka tradycyjna pobiera 4-5W, zastosowane ledy T4W Ba9s mają pobór prądu 0.36W, więc zamiast 8-10W przy dwóch żarówkach pozycyjnych mam 1.44W przy czterech LEDach - jest o co walczyć. To samo można zrobić z oświetleniem kabiny, tablicy rejestracyjnej czy docelowo w planie mam wymianę całych lamp tylnych na wersję LED już z odpowiednią homologacją.
By uzyskać rozproszony strumień światła trzeba użyć albo LEDów z wieloma diodami SMD albo LEDów jednodiodowych ze stożkiem w czołowej powierzchni, jak na obrazku poniżej:
Na czym polega problem z LEDami w instalacji samochodowej?
Problem jest taki, że diody uniwersalne projektowane są na napięcie 12V i przy tym napięciu dioda jest właściwie niezniszczalna. Niestety, w instalacji samochodowej mamy wahnięcia napięcia w zakresie 14.5 - 13.3V, co powoduje częste palenie diod LED. By temu zapobiec trzeba obniżyć napięcie zasilania. Robi się to na różne sposoby: można podłączyć opornik o odpowiedniej wartości, który obniży górne napięcie o pewną stałą wartość, można zastosować układ stabilizujący oparty na diodzie zenera, ja jednak wolę użyć stabilizatora napięcia opartego na układzie L7812.
Schemat stabilizatora jest bardzo prosty, składa się z ww regulatora i 2 kondensatorów ceramicznych. Całość zalana żywicą wygląda jak na poniższym zdjęciu:
W poprzednim samochodzie taki stabilizator obsługiwał mi zasilanie oświetlenia led tablicy rejestracyjnej przez 6 lat bez konieczności ingerencji.
Jeden stabilizator obsługuje u mnie oświetlenie pozycyjne całego przodu:
Niebieskie zabarwienie świateł jest wynikiem ustawienia balansu bieli w aparacie - w praktyce dla oka ludzkiego diody LED dają światło białe.
A poniżej oświetlenie drogowe.